sfeerbeeld

Oncologie

Fysiotherapie bij oncologie patienten richt zich op behandeling van de lichamelijke gevolgen van de ziekte zelf en de medische behandelingen daarvoor. Denk daarbij aan lichamelijke gevolgen zoals de gevolgen van operaties, bestraling, chemotherapie en lymfoedeem. Maar ook algemene klachten, zoals pijn, moeheid, problemen met het uitvoeren van de dagelijkse bezigheden, een veranderd lichaamsbeeld of een verminderde belastbaarheid.

In de behandelfase vinden de primaire medische behandelingen plaats, zoals operatie, bestraling en/of chemotherapie. Dit kan allerlei ongemak met zich meebrengen waarbij de oncologiefysiotherapeut van dienst kan zijn.

In de herstelfase biedt de oncologiefysiotherapeut een beweegprogramma waarmee de belastbaarheid weer kan worden herwonnen, zodat de dagelijkse activiteiten weer zo goed mogelijk kunnen worden opgepakt.

Maar soms loopt het anders, dan slaan de medische behandelingen niet goed aan. Indien er geen uitzciht op herstel meer is spreken we van de palliatieve fase. Ook in deze fase is een actieve levensstijl met veel lichaamsbeweging belangrijk om de kwaliteit van leven zo lang mogelijk stabiel te houden.

In de Terminale fase staan pijn en moeheid op de voorgrond. In deze fase kan de fysiotherapeut helpen met bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen, pijnvermindering etc. Binnen de praktijk van Douw en Tol heeft Cornel Tol zich verdiept in oncologie en fysiotherapie. U bent dus verzekerd van een deskundig advies.